Informații Auto logo


› cautare avansata



Pregătirea mașinii pentru iarnă
Iarna ne confruntăm de multe ori cu probleme în ceea ce privește autoturismul, în mare parte din cauza temperaturii foarte scăzute. De ce să nu evităm o parte din aceste neplăceri?

Acesta este motivul pentru care vă propunem în continuare o serie de sfaturi referitoare la verificarea mașinii, pentru a evita aceste potențiale probleme. Mici amănunte de care trebuie să țineți seama pentru a fi liniștiți în ceea ce privește autoturismul.

Anvelopele

Dacă anvelopele sunt "All Season", puteți să le folosiți și iarna, dacă nu sunt prea uzate. Limita legală este de 1.5 mm (dacă măsurați cu un șubler adâncimea profilului, în partea cea mai uzată, nu trebuie să fie mai mică de atât). O adâncime mai mare a profilului nu aduce decât beneficii, atât la frânare cât și la menținerea aderenței în viraje.

Dacă vreți să fiți însă mai bine pregătit, anvelopele de iarnă dau cele mai bune rezultate iarna. Puteți schimba anvelopele de vară cu cele de iarna, pe aceleași jante, însă cel mai bine este să aveți "roți de iarnă", incluzând și jantele. Astfel, timpul schimbării este mult redus și evitați neplăcerile care pot să apară cu etanșarea, atunci când montați anvelopele de iarnă. Știți cu siguranță că roțile pe care le montați au "ținut" presiunea, de iarna trecută, și trebuie doar să ajustați presiunea, pentru a fi siguri că este cea recomandată.

Schimbați anvelopele uzate! Chiar dacă asta înseamnă un efort financiar, preferați să cheltuiți cu această schimbare, ținând cont că de asta depinde siguranța și chiar viața dumneavoastră.

Se întâmplă să fiți nevoit să schimbați doar o anvelopă; în acest caz, este important să nu completați setul mașinii cu o anvelopă de alt profil. Nu va manifestați "spiritul tehnic" încercând să modificați dimensiunile anvelopei. Este adevărat că unele modificări pot aduce anumite îmbunătățiri, într-o privință, însa în mod sigur, vor dăuna, în altă privință... De exemplu, dacă montați anvelope mai mari în diametru, sau mai late, e posibil să simțiți că a crescut confortul, însa elementele suspensiei și direcției vor fi mai solicitate și se vor uza mai rapid.

Nu folosiți anvelope reșapate. Ideea că în timpul iernii puteți folosi și astfel de anvelope nu este fericită. Iarna, solicitările cresc, odată cu riscurile...

Dacă simțiți o comportare "elastică" a mașinii la mișcări mici de volan, e bine să verificați presiunile în roți. Este probabil să aveți cel puțin o roată cu presiune scăzută.

Dacă este necesar să va echipați cu lanțuri, e bine să știți că folosirea lor pe drum uscat duce la uzuri ale anvelopelor și ale elementelor suspensiei și direcției.

Bateria

Bateria este mult mai solicitată iarnă, pornirea motorului necesitând un curent de 2-3 ori mai mare decât vara; acest lucru este legat și de tipul de ulei pe care îl aveți în motor. Indiferent însă de tipul de ulei, vâscozitatea lui este mai mare când e frig, și motorul este "învârtit" mai greu de demaror, solicitând mai mult bateria.

Trebuie să menajați bateria iarna, folosind-o în mod rațional - asta înseamnă că nu trebuie să porniți instalația audio, degivrarea, aeroterma climatizării pe viteză maximă, luminile, ștergătoarele, toate simultan.

Pe frig intens, dacă s-a depășit -8°C, este bine să aprindeți farurile pentru câteva minute pentru a "încălzi" bateria, înainte de a acționa demarorul.

Apoi, când acționați demarorul, este bine să nu mai aveți nici un consumator activat. După pornirea motorului puteți porni consumatorii, însă nu abuzați, bateria trebuie să se poată încărca în timpul mersului, și în regimul de mers prin oraș, încărcarea nu este favorizată deloc (turații de relanti, regimuri mici).

Nu țineți farurile aprinse sau alt consumator activat, cu motorul oprit decât dacă este strict necesar.

Daca aveți motor diesel, țineți cont de avertizorul de "bujii incandescente" din bord. Nu încercați pornirea motorului înainte de stingerea acestui indicator! Dacă este foarte frig, după stingerea indicatorului, luați contactul și puneți-l din nou; după stingerea a doua oară a indicatorului de "bujii incandescente", acționați demarorul. După pornirea motorului, nu-l opriți decât după câteva minute de funcționare (urmăriți indicatorul de temperatură), opririle dese ale motorului rece solicită mult, atât motorul cât și bateria.

Dacă știți că urmează să mergeți la munte, unde, noaptea, temperatura ajunge la valori foarte scăzute, este bine să aveți în dotare și cabluri electrice pentru ajutor, în caz de nevoie.

Antigelul

Întreținerea normală a mașinii în service include și verificarea antigelului, totuși, e bine să verificați nivelul lichidului de răcire din vasul de expansiune. Dacă, într-o situație de urgență, ați completat cu apă, e cazul să verificați densitatea antigelului din motorul dumneavoastră. Acest lucru se face cu motorul rece.

Nu turnați niciodată antigel sau apa rece în circuitul de răcire al motorului fierbinte! Acest lucru poate distruge motorul instantaneu.

Verificați periodic temperatura motorului. Dacă observați că temperatura este scăzută și, cu cât mergeți mai repede, temperatura scade, termostatul este defect, și trebuie să mergeți la service.

Instalația de climatizare

Filtrul de polen trebuie să nu fie colmatat (înfundat), reducând circulația aerului.
Dacă mașina e prevăzuta cu rezistențe de încălzire a parbrizului, verificați funcționarea lor; folosiți-le numai când parbrizul este înghețat și numai cu motorul mergând.

Nu lăsați instalația de ventilare sau climatizare să funcționeze cu motorul oprit.
Nu lăsați dejivrarea lunetei pornită mai mult decât este necesar. Consumul electric al acestor rezistențe este mare, și descarcă bateria.

Broaște, încuietori, mânere, geamuri electrice

Toate aceste accesorii devin o mare problemă pe frig, mai ales combinat cu umezeala.
Dacă folosiți cheia pentru a descuia mașina, pulverizați spray sau turnați soluție specială împotriva înghețului broaștelor. Procedați astfel seara, când ați ajuns acasă, când mașina este caldă, astfel puteți fi sigur că a doua zi veți fi scutit de neplăceri.

Dacă însă observați că nu puteți învârti cheia în broască, nu forțați! Încercați să încălziți cheia în mână, sau apropiind-o de o brichetă aprinsă și încercați din nou deschiderea. Cea mai eficientă metodă este folosirea unui spray.

Dacă aveți sistem de închidere centralizată cu telecomanda, verificați funcționarea sistemului asupra tuturor ușilor și capotelor. Este bine să pulverizați spray siliconic asupra chederelor, cu ușile deschise - astfel, evitați înghețarea și "lipirea" ușilor de chedere, la frig! Țineți seama că toate mecanismele închiderii centralizate funcționează mai greu la frig. Dacă știți că aveți o problemă care se manifestă pe timp călduros, rezolvați problema cât este cald! Frigul va agrava problema, făcând imposibilă folosirea acelei uși/capote.

E posibil ca la prima acționare, actuatorul să nu funcționeze perfect, dacă ușa/capota nu se deschide, acționați de mai multe ori (închis-deschis).

Urmăriți prezența gheții pe geamurile laterale prevăzute cu macara electrică. Dacă observați că geamul este blocat de gheață, nu acționați comanda de deschidere, sau dacă ați acționat-o și observați că geamul nu se poate deschide, nu persistați! Așteptați încălzirea geamului, după ce climatizarea a ajuns la o temperatura de lucru, grație încălzirii motorului.

Este bine să ajutați dezghețarea, folosind o racletă de plastic. Nu folosiți alte obiecte, veți zgâria geamul, vopseaua ușii, chederele, etc.

Este bine să folosiți dezaburirea parbrizului care face apel la instalația AC frigorifică, chiar în timpul iernii. Parbrizul va fi dezaburit mai rapid, iar instalației compresorului frigorific, îi face bine pornirea din când în când, chiar în timpul iernii.

Ștergătoarele de parbriz

Iarna, ștergătoarele de parbriz sunt victimele gheții. Când acționați maneta de pornire a ștergătoarelor, motorul electric al mecanismului este activat și sta sub tensiune, până când ștergătoarele realizează mișcarea lor obișnuită.

Dacă această mișcare nu are loc din cauza blocării ștergătoarelor pe parbrizul sau lunetă înghețate, motorul va sta alimentat în permanență neputând însă să se învârtă! Acest lucru duce la posibilă distrugere a motorului electric. Mai neplăcut este că nu sunteți avertizați despre ceea ce se întâmplă. De aceea, înainte de a intra în mașină, verificați dacă ștergătoarele sunt înghețate sau sunt libere să se miște pe parbriz.

Asigurați-vă ca lamelele sunt dezlipite de geam și că în mișcarea lor de rotație pe parbriz, nu întâlnesc zone tăioase de gheață.

De obicei, nu aveți nevoie de ștergătoare în prima fază, până când parbrizul se încălzește, topind zăpadă sau gheața de pe sticlă. Chiar și așa, e posibil ca lamelele să prezinte un strat de gheață, care compromite comportamentul ștergătoarelor. Încercați să îndepărtați gheața de pe lamelele de cauciuc. Folosiți raclete de plastic, dar aveți grijă să nu tăiați lamelele, dacă sunt înghețate pe parbiz.

Frâna de mână

Este bine să nu folosiți frâna de mână când sunt temperaturi scăzute! Puteți avea surpriza neplăcută a înghețării cablului și a imposibilității eliberării frânei de mână, a doua zi, dimineața, când vreți să plecați de pe loc.

De obicei, este suficient să lăsați mașina în treapta a 1-a sau a-2-a. Dacă mașina este parcată în pantă, puteți să vă folosiți de bordură, bracând roțile, astfel încât tendința de a pleca la vale, este împiedicată de roțile bracate, care se sprijină în bordură (dacă parcați la vale, pe partea dreaptă a drumului, cu fața spre coborâre, puteți roti volanul spre dreapta, iar dacă parcați în pantă, cu fata spre urcare, puteți roti volanul spre stânga).

Spălarea mașinii

Evitați spălarea mașinii, urmată de o staționare sau parcare în frig.
După spălare, mașina trebuie uscată cu curent de aer cald, apa din încuietori poate să înghețe, ușile/capotele se pot lipi de chedere, etc.

Acestea au fost principalele sfaturi privind pregătirea mașinii de iarnă, în cazul în care întrețineți mașina în mod sistematic. Dacă nu este așa, în afara sfaturilor de până acum, e bine să mai faceți unele verificări, pe care nu le-ați făcut în service:

- articulații, pivoți, burdufe planetare, amortizoare, plăcuțe de frâna, saboți de frână, cursa pedalei de ambreiaj și orice zgomot sau joc pe care îl simtiți sau îl auziți, nou apărut
- ulei motor (pentru frig-semisintetic sau sintetic)
- antigel (la densitate corectă pentru temperatura la care ne așteptăm)
- starea curelei de distribuție (dacă este pe curea) și a kit-ului de distribuție (role, întinzătoare, etc)

Constructorul recomandă schimbarea curelei la intervale specificate. Dacă nu știți care sunt acestea, 60000 km este universal acceptat de producătorii de curele de distribuție. Costurile acestei schimbări sunt mult mai mici decât costurile pieselor ce trebuie schimbate în cazul ruperii curelei, ceea ce antrenează distrugerea unei bune părți din motor (în special la cele diesel).

Daca aveți motor diesel, verificați starea bujiilor incandescente. Dacă observați că la frig motorul nu pornește egal, ci merge "în 3" sau "în 2" , înseamnă că una sau două bujii incandescente sunt întrerupte. Dacă este așa, schimbați tot setul, veți fi scutit de neplăceri. Dacă motorul pe benzină nu pornește egal, verificați bujiile, fisele, instalația de aprindere.

Înlocuiți filtrul de benzină sau de motorină.

Verificați sistemul de încărcare electrică a bateriei ; aceasta include verificarea curelei alternatorului (sau a accesoriilor). Verificați instalația de iluminare, înlocuiți becurile arse.

Vă dorim drum bun și trafic cât mai fluent!
înapoi la informații utile.

 

Anunturi masini noi si second hand


Home | Știri auto | Promoții auto | Drive test | Mașini noi | Mașini SH | Utile | RCA 2017 | Wallpapers | Forum | Publicitate | Contact | RSS Feed 2.0 | urmărește Informații Auto pe Twitter

©2005-2017 Informații Auto. Toate drepturile rezervate.